Guten Abend Heute hatte ich mehrmals das Thema mit ein paar Leuten, die der Meinung sind, dass man mit einem Class AB-Verstärker Spannungen verstärken kann. Ich meine mich noch erinnern zu können hier auch einmal gelesen zu haben, dass man damit keine Spannungen verstärken kann, da man eben das Ausgangssignal am Emitter der beider komplementären Transistoren abgreift. Die Spannung kann von daher nie grösser sein als die Spannung an der Basis, sondern um eine Diodenspannung geringer. Das habe ich auch zur Bestätigung einmal simuliert und kann auch damit richtigerweise keine Spannungsverstärkung erkennen. Ich versuchte heute anderen mit in der Diskussion mehrmals den gleichen Sachverhalt wie hier zu erklären, dennoch waren andere der Meinung es ginge dennoch. Ich muss also etwas im Unterricht verschlafen haben, so könnte mich bitte jemand aufklären und mir beibringen, wie man damit eine Spannungsverstärkung erzielen kann/könnte? Angenommen ich hätte ein 3.3V Signal wie in der Simulation und dieses wollte ich auf das 10-fache erhöhen? Funktioniert das überhaupt oder greift man da eher zu einem Trafo? Vielen Dank für eure Mühe im Voraus. Ich wäre euch sehr dankbar.
Was denkst Du, warum man einen Verstärker so benennt? Und woher kommen beispielsweise 50 Watt Sinus an 4 Ohm, oder 50 Watt an 8 Ohm?
Ich kann dein ASC nicht sehen, aber: Ein Class-AB Verstärker besteht aus mehr als den Endstufentransistoren (die auch nicht unbedingt als Emitterfolger ausgeführt sein müssten). Die Spannungsverstärkung macht die mittlere Stufe, die optimalerweise gegen eine Konstantstromquelle arbeitet). Wie schreibt Fouglas Self; The Three-Stage Amplifi er Architecture The vast majority of audio amplifi ers use the conventional architecture, shown in Figure 2.1 , and so it is dealt with fi rst. There are three stages, the fi rst being a transconductance stage (differential voltage in, current out), the second a transimpedance stage (current in, voltage out), and the third a unity-voltage-gain output stage. The second stage clearly has to provide all the voltage gain and I have therefore called it the voltage-amplifi er stage or VAS. Other authors have called it thepre-driver stage but I prefer to reserve this term for the fi rst transistors in output triples. This three-stage architecture has several advantages, not least being that it is easy to arrange things so that interaction between stages is negligible. For example, there is very little signal voltage at the input to the second stage, due to its current-input (virtual-earth) nature, and therefore very little on the fi rst stage output; this minimizes Miller phase shift and possible Early effect in the input devices. Similarly, the compensation capacitor reduces the second stage output impedance, so that the nonlinear loading on it due to the input impedance of the third stage generates less distortion than might be expected. The conventional three-stage structure, familiar though it may be, holds several elegant mechanisms such as this. They will be fully revealed in later chapters. Since the amount of linearizing global negative feedback (NFB) available depends upon amplifi er open-loop gain, how the stages contribute to this is of great interest. The three-stage architecture always has a unity-gain output stage – unless you really want to make life diffi cult for yourself – and so the total forward gain is simply the product of the transconductance of the input stage and the transimpedance of the VAS, the latter being determined solely by the Miller capacitor Cdom , except at very low frequencies. Typically, the closed-loop gain will be between - 20 and - 30 dB. The NFB factor at 20 kHz will be 25 – 40 dB, increasing at 6 dB/octave with falling frequency until it reaches the dominant pole frequency P 1, when it fl attens out. What matters for the control of distortion is the amount of NFB available, rather than the open-loop bandwidth, to which it has no direct relationship. In my Electronics World Class-B design, the input stage gm is about 9 mA/V, and Cdom is 100 pF, giving an NFB factor of 31 dB at 20 kHz. In other designs I have used as little as 26 dB (at 20 kHz) with good results.
Beitrag #6511906 wurde von einem Moderator gelöscht.
Bitte melde dich an um einen Beitrag zu schreiben. Anmeldung ist kostenlos und dauert nur eine Minute.
Bestehender Account
Schon ein Account bei Google/GoogleMail? Keine Anmeldung erforderlich!
Mit Google-Account einloggen
Mit Google-Account einloggen
Noch kein Account? Hier anmelden.